یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

آمارهای بانک مرکزی حاکی از این است که در سال گذشته، بانک‌ها به‌طور میانگین چند صد میلیون تومان به کارکنان خود وام داده‌اند و در برخی از بانک‌ها مبلغ تسهیلات از یک میلیارد تومان هم عبور کرده است.

شعبه بانک

به گزارش همشهری آنلاین، طبق اطلاعات بانک مرکزی، پرسنل ۲۹ بانک و مؤسسه اعتباری به‌طور میانگین در سال قبل ۴۳۵ میلیون تومان وام گرفته‌اند و برخی بانک‌ها حتی بیش از یک میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده‌اند. طبق این اطلاعات بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به خودی‌ها شده است. این در حالی است که بانک‌ها معمولاً به بهانه کمبود اعتبار از پرداخت وام‌های خرد به مردم عادی خودداری می‌کنند.

در همین حال، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در گفت‌وگویی تلویزیونی از پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها دفاع کرد و در پاسخ به اینکه اگر بانک‌ها محدودیت منابع دارند چرا به کارمندان خود تسهیلات می‌دهند؟ توضیح داد: اولاً بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندانشان نمی‌دهند و نرخ سود دارد و سود از آنها می‌گیرند، ثانیاً بالاخره آنها هم بر اساس یک آیین‌نامه و مقرراتی پرداخت می‌کنند؛ مقرراتی که سال‌ها وجود داشته و این را هم بگوییم که بالاخره کارمندان زحمتکش بانک هم حق‌وحقوقی دارند. ما نمی‌گوییم که جدا از مردم باشند، اما بالاخره از ۶ صبح تا آخر وقت در تعطیلی، برف و سرما همیشه باید سر کار باشند و حتی یک دقیقه نمی‌توانند بیکار باشند و باید پشت باجه باشند و کار کنند، ما از آنها هم باید دفاع کنیم.

وی اضافه کرد: شاید شرایط پرسنل چند بانک خصوصی خوب باشد، اما بانک‌های دولتی هم همین مشکلات را دارند. بالاخره چندین سال ما تورم ۴۰ درصدی داشتیم. این و حقوق آنها هم مثل بقیه کارمندان ۲۰-۲۲ درصد رشد کرده است. خواهش من این است که اصلاً این مسائل را با هم قاطی نکنیم.

پرداخت وام ازدواج تغییر نکرده است

وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انتشار خبری منتسب به وی مبنی بر اعطای تسهیلات ازدواج به‌صورت کالا تصریح کرد: بعضی از دوستان در انعکاس خبر بی‌انصافی کردند. این پیشنهاد را در مجلس برای دوستان توضیح دادم و مورد استقبال نمایندگان محترم قرار گرفت.

وی با اشاره به مصوبه قانون بودجه مبنی بر افزایش دو برابری وام ازدواج به ۳۰۰ میلیون تومان در سال جاری اظهار کرد: این در حالی است که رشد منابع قرض‌الحسنه‌ای که باید این تسهیلات را پرداخت کند، اصلاً ۲۰ درصد هم نیست و طبیعی است که بانک‌ها محدودیت منابع پیدا می‌کنند. الآن ۳۰۰ هزار نفر در صف وام هستند، یعنی بانک‌ها باید ۹۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کنند.

همتی ادامه داد: آن چیزی که من گفتم اصلاً این نبود که بخواهیم بخشی از آن را غیرنقدی بدهیم. ما که در قانون دخالت نمی‌کنیم، قانون همین است و بانک‌ها موظف‌اند پرداخت کنند. من گفتم ممکن است در بین متقاضیان کسانی باشند که این وام را برای خرید لوازم‌خانگی می‌خواهند بنابراین می‌توان طرحی را در نظر گرفت که اگر متقاضیان تعجیل داشته باشند این امکان فراهم باشد که بخشی از وام را به‌صورت غیرنقدی و کالا دریافت کنند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: این اظهارات به‌صورت وارونه و تحریف شده منعکس شد و تأکید من این بود که بانک‌ها باید انجام‌وظیفه خود را تسریع کنند.

وی مجدداً بر ضرورت انجام تکالیف بانک‌ها درباره تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری و تکالیف قانونی تأکید کرد و گفت: اینکه اظهارات من تحریف و وارونه منتشر شود نتیجه‌ای جز ناامید کردن جوانان ندارد. من فکر می‌کنم طی دیروز و امروز کلی جوانان نگران شدند. اصلاً تغییری درباره تسهیلات ازدواج رخ نداده است.

کد خبر 878406
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha